Com resoldre conflictes a la feina | IEFE Talent & Training

Com resoldre conflictes a la feina

Al nostre centre de formació som conscients de la importància del diàleg en l’empresa. Són molts els problemes que poden sorgir per errors de comunicació als centres de treball. Per exemple, falta de coordinació en l’equip per no transmetre informació clara sobre un nou projecte. O, també, els treballadors poden tenir sensació d’invisibilitat, en sentir-se en un segon pla quan les seves opinions no es tenen en compte.

Tingues present que el diàleg és fonamental en qualsevol projecte, més enllà de la seva grandària. El principal risc dels problemes de comunicació és que s’instal·la un clima d’individualisme que trenca amb l’equip. A més, també sorgeix un clima emocional negatiu en l’ambient de treball, cosa que propicia l’estrès.

8 consells per solucionar els conflictes de treball

1. Aprofundir en la causa. Els conflictes laborals afecten la salut emocional dels treballadors. Així com quan una persona va al metge, el doctor identifica la causa abans de receptar un remei, aquest exemple ha de servir de guia per comprendre que abans de definir el pla d’acció, és fonamental concretar la raó d’aquest malestar.

2. Visió positiva dels conflictes de treball. És inevitable que en l’entorn professional sorgeixin diferències de criteri i nusos que s’hauran de resoldre. Per això, intenta transmetre als empleats una visió positiva sobre els conflictes com a oportunitat de creixement i desenvolupament.

3. Col·laboració de les parts implicades en l’assumpte a tractar. Des de la teva responsabilitat en l’equip de treball, pots propiciar l’esquema ‘guanyo, guanyes’. Aquesta fórmula mostra la perfecta equació d’un bon acord. És a dir, la decisió assumida ha de ser positiva per a totes les parts.

4. Estudia la situació. Fes un seguiment de l’acord assolit perquè aquest pacte no quedi en no res.

5. Desenvolupament d’activitats de team building per construir equip de forma constant. Per exemple, els jocs d’escapament que, per mitjà d’una dinàmica d’entreteniment, permeten als integrants propiciar la comunicació per resoldre un cas.

6. Mediació. Gràcies a la figura d’un agent extern al propi conflicte, els implicats poden tractar un assumpte determinat en un espai democràtic especialment dissenyat per arribar a un acord.

7. Reunions de treball efectives. Aquestes trobades han de propiciar l’intercanvi d’idees, així com la transparència en la informació sobre aquells assumptes que impliquen de manera directa a l’equip de treball. La importància de la comunicació, des d’aquest punt de vista, és que prevé l’aparició de nous conflictes.

8. Cursos de comunicació. L’empresa pot reforçar el suport a la formació dels treballadors. No obstant això, des de la perspectiva de la recerca d’una correcta resolució de conflictes laborals, cobra especial importància la formació orientada a la intel·ligència emocional, la comunicació assertiva, les tècniques de negociació o la risoteràpia. Sens dubte, l’humor és una de les millors fórmules per gestionar les dificultats en l’àmbit empresarial.

Quins són els beneficis d’integrar la comunicació positiva en el context laboral? Entre ells hi ha el reforç del salari emocional dels treballadors, que són més feliços durant la seva jornada laboral. Increment de la productivitat perquè el feedback propicia la coordinació entre els diferents departaments. Creació d’una cultura d’empresa amb la qual els empleats es senten identificats. Els treballadors es converteixen en els millors ambaixadors de la marca de la qual en formen part.

Des del nostre centre de formació compartim amb tu aquests consells que poden servir-te d’ajuda per construir els valors de la confiança i el respecte a l’organització que representes.

Notícies relacionades